Μετάβαση από το μαν του μαν στην άμυνα χώρου (μέρος Β) - greekhandball.com

Τελευταία νέα

Μετάβαση από το μαν του μαν στην άμυνα χώρου (μέρος Β)



Μορφές παιχνιδιών που στοχεύουν στο μαν του μαν έξω από την ζώνη των 9 μέτρων.

Του Klaus Feldmann, Handball Training Junior, 1/12/2012  
Μετάφραση: Θανάσης Καρακεχαγιάς
Επιμέλεια:    Ηλίας Ζαπαρτίδης

Το ατομικό, προωθημένο αμυντικό παιχνίδι, βασίζεται σε κινητικές / τεχνικές δεξιότητες (εξάσκηση των ποδιών, διαγώνια τοποθέτηση, χαμηλό κέντρο βάρους σώματος, μετακινήσεις προς τα εμπρός, πίσω και πλάγια), τις οποίες θα πρέπει να κατέχουμε τόσο στις προσπάθειες 1 εναντίον 1 χωρίς μπάλα, όσο και στις προσπάθειες του κατόχου της μπάλας (1 εναντίον 1 με μπάλα). Χωρίς την εξάσκηση των παραπάνω ικανοτήτων  δεν είναι δυνατή μια περαιτέρω αμυντική εξέλιξη των παιδιών.
Στο πρακτικό μέρος περιγράφονται μορφές παιχνιδιών, στις οποίες από τη μια μεριά μπορούμε να
κάνουμε πολύ μικρές αλλαγές σε ότι αφορά το χώρο (αλλαγές στις διαστάσεις και μορφές του χώρου, αλλαγές στην τοποθέτηση των παικτών, αλλαγές στο χώρο κίνησης των επιθετικών) και από την άλλη  δίνουμε μεγάλο βαθμό ελευθερίας (εναλλακτικές λύσεις),  στον επιθετικό σε πολλές και διαφορετικές καταστάσεις παιχνιδιού. Για το λόγο αυτό, ο προπονητής πρέπει με στοχευμένες παρατηρήσεις να διορθώνει και να βελτιώνει ιδιαίτερα την αμυντική συμπεριφορά των παιδιών.
Είναι επίσης σημαντικό:
A. Να αναπτύξουμε την ικανότητα αντίληψης των παιδιών (“να προσέχει πάντα την μπάλα και τον επιθετικό του!”, “μπορεί να αντιλαμβάνεται έναν επιθετικό που κόβει μέσα;”).
B. Να μπορεί να “διαβάζει αγωνιστικές καταστάσεις” και να προβλέπει ενέργειες του επιθετικού με σκοπό την ατομική του βελτίωση (“που βρίσκεται ο κάτοχος της μπάλας;” και “τι πρέπει να κάνω εγώ;”)
Γ.  Πρέπει να δημιουργηθεί μια γνωστική βάση στα παιδιά σε ότι αφορά την βελτίωση του.  “Εάν – κανόνας” (δηλ. Τη χρονική στιγμή που ο κάτοχος της μπάλας σταματά την ντρίπλα, τι πρέπει να κάνουμε;

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε διάφορες μορφές παιχνιδιών, γιατί μόνο οι ποικιλόμορφες ενέργειες του επιθετικού αναγκάζουν τον αμυντικό να αμύνεται ενεργητικά: “η επίθεση εξασκεί την άμυνα”.

1η μορφή παιχνιδιού: Αφήνω την μπάλα στην τελική γραμμή
Οργάνωση της άσκησης
Δύο ομάδες παίζουν αντίπαλες με κανόνες του handball (4 εναντίον 4, ή το πολύ 5 εναντίον 5) σε όλο το γήπεδο. Ο επιπρόσθετος κανόνας είναι: η μπάλα μπορεί να πασάρεται μόνο προς τα πλάγια ή πίσω (ποτέ προς τα εμπρός). Σκοπός των επιθετικών είναι να αφήσουν την μπάλα πίσω από την γραμμή των 9 μ. της αντίπαλης ομάδας.


Παρατηρήσεις
Αυτό το παιχνίδι απαιτεί ως απαραίτητη τεχνικοτακτική προϋπόθεση από τα παιδιά την ικανότητα ντρίπλας σε διάφορες κατευθύνσεις με το επιδέξιο και το μη επιδέξιο χέρι, καθώς και την ικανότητα παρατήρησης των κενών στην άμυνα.
Διορθώσεις στην άσκηση
Για τους επιθετικούς δεν έχει νόημα να βρίσκονται μπροστά από το ύψος της μπάλας, γιατί δεν επιτρέπεται να γίνονται πάσες προς τα εμπρός. Η προώθηση προς τα εμπρός μπορεί να γίνει μόνο με ντρίπλα. Για τους αμυντικούς επίσης είναι άσκοπο να αμύνονται μπροστά από την μπάλα. Θα πρέπει να βρίσκονται στο ύψος της μπάλας, ώστε να μπορούν να βοηθήσουν προς τον κάτοχο της μπάλας.



2η μορφή παιχνιδιού: Αγωνιστική κατάσταση παιχνιδιού: 1 εναντίον 1 σε 2  ζώνες



Σε καθορισμένες ζώνες μπορούν οι επιθετικοί να παίξουν 1 εναντίον 1, μετά από  διπλή πάσα. Στην συνέχεια θα πρέπει να προσπαθήσουν να περάσουν τον αμυντικό τους (με ντρίπλα) είτε να κάνουν πάσα στον πασαδόρο τους και αφού παίξουν 1 εναντίον 1 χωρίς μπάλα,  να ξαναπάρουν πάσα από τον πασαδόρο (Give and go). Επιτρέπονται περισσότερες από μία πάσες με τον πασαδόρο.
Μετά από μια  προσπάθεια στη μία ζώνη, ξεκινά αμέσως μια προσπάθεια στην άλλη ζώνη. Μπορούμε να περιορίσουμε την ντρίπλα του επιθετικού (1 ή 2 ντρίπλες), ώστε να προσπαθήσει να συνεργαστεί ακόμη περισσότερο με τον πασαδόρο.



Διορθώσεις στην άσκηση
Οι αμυντικοί, όταν ο προσωπικός τους αντίπαλος έχει την μπάλα, θα πρέπει να παίρνουν μια διαγώνια θέση, ώστε να τον εμποδίζουν να κινηθεί προς το κέντρο και να τον ωθούν να κινηθεί προς τις πλάγιες γραμμές του γηπέδου. Όταν έχει στην κατοχή του την μπάλα ο πασαδόρος, θα πρέπει να παίρνουν μια τέτοια θέση ώστε να μπορούν να παρατηρούν ταυτόχρονα την μπάλα και τον προσωπικό τους αντίπαλο. Ανάλογα με το ύψος που βρίσκεται η μπάλα θα πρέπει αντίστοιχα να οπισθοχωρούν.



3η μορφή παιχνιδιού: Αγωνιστική κατάσταση παιχνιδιού: 1 εναντίον 1 + 2
Οργάνωση της άσκησης
Όπως και στην προηγούμενη κατάσταση παιχνιδιού, ο επιθετικός ξεκινά μια προσπάθεια 1 εναντίον 1 στο χώρο του μετά από  διπλή πάσα με τον αμυντικό. Στη συνέχεια μπορεί, είτε να παίξει 1 εναντίον 1 με ντρίπλα, είτε να κάνει πάσα στον πασαδόρο του και να προσπαθήσει να περάσει τον αμυντικό του χωρίς μπάλα ώστε να ξαναπάρει πάσα (“Give and go”), είτε να κάνει πάσα στον 2ο πασαδόρο που βρίσκεται από την άλλη πλευρά (ο άλλος αμυντικός που στιγμιαία κάνει διάλειμμα). Επιτρέπονται περισσότερες από μία πάσες με τους πασαδόρους.
Μετά την προσπάθεια στη μία ζώνη, ξεκινά αμέσως η προσπάθεια στην άλλη ζώνη. Μπορούμε να περιορίσουμε την ντρίπλα του επιθετικού (1 ή 2 ντρίπλες), ώστε να προσπαθήσει να συνεργαστεί ακόμη περισσότερο με τους πασαδόρους.



Διορθώσεις στην άσκηση
Ο αμυντικός τώρα θα πρέπει να παίρνει θέση τόσο σε σχέση με τον ένα πασαδόρο όσο και σε σχέση με τον άλλο. Για να διευκολύνουμε το έργο του, θα πρέπει αρχικά να απογορεύσουμε τις πάσες μεταξύ των πασοδόρων και να τις επιτρέψουμε αργότερα. Αυτές οι πάσες απαιτούν γρήγορη αντίδραση από τον αμυντικό.



4η  μορφή παιχνιδιού: Αγωνιστική κατάσταση παιχνιδιού:  2 X 1 εναντίον 1 χωρίς / με βοήθειες.
Οργάνωση της άσκησης
Τα παιδιά παίζουν 1 εναντίον 1 σε προκαθορισμένες ζώνες. Ένας επιτιθέμενος ξεκινά μετά από διπλή πάσα με τον αμυνόμενο. Αμέσως μετά μπορεί να προσπαθήσει να περάσει τον αμυνόμενο του με ντρίπλα (1 εναντίον 1 με μπάλα), είτε να κάνει πάσα στον πασαδόρο και να παίξει 1 εναντίον 1 χωρίς μπάλα με σκοπό να ξαναπάρει πάσα (Give and go), είτε να κάνει πάσα στον άλλο επιθετικό (ο οποίος έχει τις ίδιες επιλογές). Οι επιθετικοί μπορούν να κάνουν πάσα και στους  2 πασαδόρους και αντίστροφα.



Προέκταση της άσκησης
Οι αμυντικοί μπορούν να μπουν και στη διπλανή ζώνη για να βοηθήσουν.

Διορθώσεις στην άσκηση

Η κατάσταση είναι πιο περίπλοκη λόγω των περισσοτέρων εναλλακτικών λύσεων για τους επιτιθέμενους. Οι αμυνόμενοι παίκτες πρέπει να παίρνουν θέσεις που επιτρέπουν την παρακολούθηση της μπάλας και του αντιπάλου. Παίρνοντας επίσης θέση στο ύψος της μπάλας, θα πρέπει να εμποδίζουν και πιθανές γρήγορες πάσες που γίνονται στην πλάτη των αμυντικών.  Από αυτές τις θέσεις οι αμυντικοί έχουν την δυνατότητα να βοηθήσουν.



Δεν κινούμαστε στην σκιά των αμυντικών
Συχνά στην κατηγορία Ε (9-10 ετών) και D (11-12 ετών), οι επιθετικοί κνούνται στην πλάτη (στην σκιά) των αμυντικών, και για αυτό το λόγο δεν είναι σε θέση να υποδεχθούν μια πάσα. Συνήθως στην συνέχεια απελευθερώνονται με σχετική καθυστέρηση (π.χ. κινούνται προς τα πίσω) και με αυτόν τον τρόπο δημιουργούν συνθήκες πίεσης στον κάτοχο της μπάλας ειδικότερα αν δεν μπορεί πλέον να κάνει ντρίπλα ( 3 βήματα, 3΄΄).



Κινούμαστε προς τα μέσα ή γυρίζουμε πίσω
Εδώ ο αμυντικός έχει πάρει διαγώνια θέση σε σχέση με τον προσωπικό του αντίπαλο χωρίς μπάλα. Με αυτόν τον τρόπο έχει τη δυνατότητα να κλέψει μια πιθανή πάσα σε αυτόν. Αντίστοιχα ο προσωπικός του αντίπαλος πρέπει να προσπαθήσει, χωρίς μπάλα,  να κόψει μέσα για να πάρει πάσα είτε να γυρίσει προς τα πίσω για να πάρει μια πιο σίγουρη πάσα.



5η  μορφή παιχνιδιού: Αγωνιστική κατάσταση παιχνιδιού:  2 εναντίον 2 + 2

Οργάνωση της άσκησης
Σε μια συγκεκριμένη ζώνη παίζουν 2 εναντίον 2. Ένας επιτιθέμενος ξεκινά μετά από διπλή πάσα με τον αμυνόμενο. Αμέσως μετά μπορεί να προσπαθήσει να περάσει τον αμυνόμενο του με ντρίπλα (1 εναντίον 1 με μπάλα), είτε να κάνει πάσα στον πασαδόρο και να παίξει 1 εναντίον 1 χωρίς μπάλα, με σκοπό να ξαναπάρει πάσα (Give and go), είτε να κάνει πάσα στον άλλο επιθετικό, με σκοπό να βρεθούν σε μια πλεονεκτική θέση. Οι επιθετικοί μπορούν να κάνουν πάσα και στους 2 πασαδόρους και αντίστροφα. Ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών προσαρμόζουμε και το πλάτος της ζώνης.



Διορθώσεις στην άσκηση

Οι επιθετικοί τώρα μπορούν επιπρόσθετα να παίξουν και με αλλαγές θέσεων τόσο σε πλάτος όσο και σε βάθος. Σε περίπτωση αλλαγής θέσεων σε βάθος (κόψιμο μέσα), θα πρέπει ο επιθετικός κατά κύριο λόγο να συνοδεύεται. Σε περίπτωση αλλαγής θέσεων σε πλάτος θα πρέπει η άμυνα (μαν του μαν) να τον αντιμετωπίσει είτε με συνοδεία είτε με αλλαγή / παραλαβή.




Στο επόμενο: Μορφές παιχνιδιού για αγωνιστικές καταστάσεις 3 εναντίον 3, 4 εναντίον 4 και 5 εναντίον 5.


No comments